ŠKOLNÍ ROK 2023/2024
TVP – V PTAČÍ ŘÍŠI
V LETOŠNÍM ŠKOLNÍM ROCE SE ZABYDLÍME VE STARÉM STROMĚ, KTERÝ SKRÝVÁ SPOUSTU RŮZNÝCH PTAČÍCH OBYVATEL, Z NICHŽ MÁ KAŽDÝ SVŮJ JEDINEČNÝ PŘÍBĚH.
NAŠIM HLAVNÍM HRDINOU A PRŮVODCEM NÁM BUDE PTÁČEK MODROUŠEK, A K CELOROČNÍ ČETBĚ JSME VYBRALI KNIHU UPRCHLÍK NA PTAČÍM STROMĚ OD ONDŘEJE SEKORY.
Kontinuálně zařazujeme, v rámci výprav a environmentální výchovy ve třídě, program “Učíme se venku podle ročních období”
Zařazujeme prvky z programu “DOBRÝ ZAČÁTEK”. Jedná se o pravidelné setkávání s průvodci – méďou Míšou, který bude dětem pomáhat pochopit třídní pravidla, řešit konflikty, zpracovávat emoce, dále TŘÍDNÍHO MASKOTA FERDU, který ukazuje dobré chování, je trpělivý, zdvořilý a OCEŇUJE KAMARÁDSKÉ CHOVÁNÍ VE TŘÍDĚ.
NOVĚ BUDEME ČERPAT INSPIRACI Z KURZU O WELLBEINGU.
novou aktivitou pro nás bude práce s KARTAMI CTNOSTÍ, které jsou součástí PROGRAMU VÝCHOVA KE CTNOSTEM.
Dny, které táhnou ven – nápady na výpravy a ca kopírující témata školního roku dle ročních období
Učíme se venku – podzimní, zimní, jarní a letní výzvy
KROUŽEK:
Nová svolávací písnička
Úvod do tématu – v září celoroční téma a pak v pondělí a v úterý aktuální týdenní téma, které se rozvíjí a diskutujeme o něm (myšlenkové mapy, sociohry…). V pátek krátké shrnutí a reflexe k daným tématům.
V kroužku v pondělí rozebíráme, kde jsme o víkendu byli..důraz na mluvní projev – rozvoj slovní zásoby a vyjadřovacích schopností
Páteční ukázky – různorodost, doplňující otázky k ukázkám.
Ccelotýdenní ukázky k tématu – děti mohou nosit denně ukázku, a ostatní seznamují s jejím významem ( jak souvisí s probíraným těmatem)..
ZÁŘÍ – VÍTEJTE V ŘÍŠI PTÁKŮ
Poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření
·Rozvoj relativní citové samostatnosti
Seznamování s místem a prostředí v němž dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu
Vytváření základů pro práci s informacemi
1.(4.-8.9.) Přivítání na ptačím stromě
Seznamování se s novým prostředím a kamarády (seznamovací hry, první tvoření)
Hygienické návyky, sebeobsluha, samostatnost
2. (11.-15.9.) Je nám spolu dobře
Seznamování se s pravidly soužití – režim ve třídě, (seznámení s medvědem Míšou – vytváření společných pravidel, pravidlo pěti, a dramatizace jednotlivých pravidel).
Rozhovor se stromem
3. (18.-22.9.) Dozvuky léta
Podzimní sklizně, kořenová zelenina, brambory, obilí..
4. (25.-29.9.) Den české státnosti, státní symboly
osoba sv. Václava, legenda, patron České země,
Sázíme strom pro mír 22.9.
ŘÍJEN
Rozvoj komunikativních dovedností
Seznámení se s knihami a jejich funkcemi·
Rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet a prožívat city
Vytváření prosociálních postojů
1. (2.-6.10.)
Vůně a barvy podzimu – charakteristické znaky, počasí, ovoce, zelenina ,sběr kaštanů, žaludů, šípků – plody lesa (houby, šípky, trnky a jich využití); pozorování přírody, sběr a následné sušení listí (frotáž)
Zvířátka z větviček – slavíme mezinárodní den zvířat
2. (9.-13.10.) Loučíme se s ptáky..Kteří obyvatelé stromů nám tu zůstanou i přes zimu?
Foukej, foukej, větříčku – všechno lítá, co peří má. Odlet ptáků do teplých krajin. Vinobraní.
Větrní draci
3. (16.-20.10) Podzimní barvy v říši stromů
Padá listí . Barvy podzimu, Sbíráme a lisujeme listí, práce s přírodninami.
Zdravotní kontrola stromů – 20.10. Den stromů
4. (23.-27.10.) Náš domov, náš národní strom
DEN ČESKÉ STÁTNOSTI – Naše město, naše vlast – tady jsme doma (hymna, vlajka, symboly) , výprava za pamětními lipami v obci
LISTOPAD
Rozvoj řečových schopností
Rozvoj paměti a pozornosti·
Poznávání sebe sama·
Rozvoj schopnosti sebeovládání
Vytváření prosociálních postojů (rozvoj sociální citlivosti, tolerance) respektu, přizpůsobivosti)
1. ( 30.10.-3.11.)
Roční období – charakteristika jednotlivých ročních období (léto/podzim), změny v přírodě, oblečení; příprava přírody na zimu. Dušičky
2. (6.-10.11.) Sv. Martin
Sv. Martin přijíždí k nám (oslava sv. Martina) – v čem je symbolika sv. Martina, lampionový průvod, písničky pro Martina
Ukládáme zvířátka k zimnímu spánku
3. (13.-17.11.) Posvícení ??
Posvícení
Venkovní herna
4. (20.-24.11.)
Příprava na jarmark a rozsvícení stromu
PROSINEC
Rozvoj produktivních jazykových dovedností (výslovnost, vytváření pojmů, mluvní projev, vyjadřování·
Seznamování se se světem kultury, umění a tradic
Vytváření si povědomí o existenci ostatních kultur a jejich tradic
1. ( 27.11.-1.12.) Advent
První adventní týden a zvyky s ním spojené (Mikuláš, sv. Barbora…, výzdoba třídy, ozdoby na stromek, adventní věnec, perníčky)
2. (4.-8.12.)
Druhý adventní týden a zvyky s ním spojené (sv. Lucie, sv. Ambrož), nácvik besídky
Den tajných dárků pro zvířátka v lese
3. (11.-15.12.)
Třetí adventní týden a zvyky s ním spojené, nácvik besídky
Dárky z přírody – prosincové obdarovávání
4. (18.-22.12.)
Těšíme se na Ježíška
LEDEN
Ochrana osobního soukromí, bezpečí ve vztazích s druhými dětmi, dospělými
Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálníc· Seznamování se se světem kultury, umění a tradic
Projekt „Olympijská vesnice“ (zdraví, zdravý životní styl, zimní sporty)
1. (1.-5.1.)
Šťastný nový rok + Tři králové
Mapování ptačího nebezpečí – lednové sčítání ptáků na krmítku
2. (8.-12.1.)
Zimní sporty, První pomoc
3. (15.-19.1.)
Zdraví a správný životní styl (jídlo, sport, spánek, péče o tělo)
Sněžná vesnice
4. (22.-26.1.) Hygiena
zuby a ruce
Psychohygiena: Zpracování emocí, zvládání různých situací, radosti a strasti dětí školkového věku
Bílé (stromové) sochy
ÚNOR
Posilování přirozených poznávacích citů (radosti z objevování…)
Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
Seznamování se se světem kultury, umění a tradic
1. (29.1.-2.2.) Povolání
Dělání, dělání (druhy povolání) – co dělá moje maminka, tatínek
Ledové pokusy – když bude mrznout
2. (5.-9.2.) Jak utíká čas ptákům?
Čas, časová pásma, orientace v čase (včera, dnes, zítra…)
Kolik je hodin? – časové pojmy a měření času (rok, den, minuta, vteřina– využití budíku, seznámíme se s různými druhy hodin)
3. (12.-16.2(.) Zahrajeme si o Masopustu..
Hej, hej, je tu masek rej (masopust) – zvyky, výroba masek, písně a říkadla, hudební nástroje
Ledové vitráže
4. (19.-23.2.) Zima v říši ptáků
Les v zimě, stopování zvířátek a ptáků
5. (26.2.-1.3.) Ptáci v polárních oblastech
Světový den divoké přírody – hledání divočiny
BŘEZEN
Rozvoj jazykových receptivních dovedností (vnímání, naslouchání, porozumění)·
Přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně logickému (pojmovému)·
Pochopení, že člověk může přírodu chránit, ale také ničit
Rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
1. (4.-8.3.) Co to klíčí pod zemí?
Petrklíč, petrklíč, zima už je pryč – jarní příroda, první květy
Sejeme semínka
2. (11.-15.3.) Ekologie – odpady
Tříděný odpad, úklid obce
3. (18.-22.3.) Jaro je tady
Loučíme se s zimou Morana, vítáme Vesnu
Světový den lesů – lesní bunkry
4. (25 .-29.3.) Týden knihy
Týden knihy – knihy jako kamarád. Kniha v různých kulturách, jak vzniká knížka. Není jenom jedno písmo..
DUBEN
Osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka
Přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně logickému (pojmovému)·
Seznamování se s pravidly chování ve vztahu k druhému
Vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
1. (1.4..-5.4.) Vrací se nám ptáci z teplých krajů
Nejsme na planetě sami, chováme se zodpovědně
2. (8.4.-12.4.) Nový život na jaře
Domácí zvířata a jejich mláďata, život na statku
Hody, hody, doprovody – svátky jara-Velikonoce
Úkryty pro žabí sousedy – Měsíc školních zahrad
4. (15.-19.4.) Doprava
Doprava. Čím jezdíme do školky? – chování v dopravě, dopravní prostředky – kde co jezdí, létá, pluje; dopravní předpisy, znaky, jak dodržujeme bezpečnost (nejen na ulici – hry, sport, cizí osoby…)
Mezinárodní den Země – uklízíme obec
5. (22.-26.4.) Čáry máry…
Čarodějný rej – Filipojakubská noc, stavění májky
KVĚTEN
Posilování přirozených poznávacích citů (radost z objevování, zvídavost, zájem)
Rozvoj kooperativních dovedností
Vnímat a přijímat základní hodnoty ve společenství ostatních lidí uznávané (rodina, třída…)·
Osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí (zahrada)
1. (29.4.-3.5.) Projekt Malý stavitel
Tady bydlím – poznat důležité budovy (vím, co se kde nachází pošta, lékárna, hasiči, radnice – znát jejich důležitost); vyznám se v mapě (nakreslím blízké okolí školky – starší děti)
2. (6.-10.5.) Rodina
Naše rodina – kdo je moje rodina,
Den matek – jaká je moje maminka, dárek pro maminku
3. (13.-17.5) Ptačí říše ve světě
Přiletěla včelka a broučci – hmyzí rodina
Život v trávě – Mezinárodní den fascinace rostlinami
4. (20.-24.5.) Ptačí říše ve světě
Poznávání ekosystémů (les louka, rybník…)
Životní cyklus nejen včel – světový den včel 20.5.
5. (27.-31.5.) Ptačí říše ve světě
ČERVEN – PTÁCI V POHÁDKÁCH
Vyslovovat správně všechny hlásky
Vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady
Formulovat otázky, odpovídat, slovně reagovat·
Podílet se na organizaci hry a činností
Uvědomovat si svoje možnosti a limity
Zachytit a vyjádřit své prožitky·
Uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému, přiznávat stejná práva druhým a respektovat je
Chápat, že všichni lidé (děti) mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný
SEDMERO KRKAVCŮ, O KOHOUTKOVI A SLEPIČCE, VRÁNA A SÝR, PTÁK OHNIVÁK
1. (3.6-7..6.)
Naše vlast a nejbližší sousedé
Den dětí
Otvírání studánek – pítka do zahrady
2. (10.6. – 14.6.) Hledáme hmyzí říše po celém Světě -Afrika
3. (17.6.-21.6.) Hledáme hmyzí říše po celém Světě – Asie
5. (24.6.-28..6.) Hledáme hmyzí říše po celém Světě – Austrálie
Hry plné hlíny – 29.6. Mezinárodní den bláta
ŠKOLNÍ ROK 2022/2023
V LETOŠNÍM ŠKOLNÍM ROCE NÁS ČEKÁ VELKÉ DOBRODRUŽSTVÍ S FERDOU MRAVENCEM A JEHO PŘÁTELI. PODÍVÁME SE POD POKLIČKU ŽIVOTA RŮZNÉHO HMYZU U NÁS I VE SVĚTĚ.
Kontinuálně zařazujeme, v rámci výprav a environmentální výchovy ve třídě, program “Učíme se venku podle ročních období”.
Průvodcem to tento rok se nám stane Ferda mravenec a Beruška (celoroční četba příběhy Ferdy a jeho přátel)
Letošní rok také pokračujeme v programu – “Ekoškolka”. Jednotlivé tematické bloky budou zařazovány pravidelně do programu tak, aby s ním co nejvíce korespondovaly.
Zařazujeme prvky z programu “Dobrý začátek”. Jedná se o pravidelné setkávání s průvodci – méďou Míšou, který bude dětem pomáhat pochopit třídní pravidla, řešit konflikty, zpracovávat emoce, dále Ferdou, který ukazuje dobré chování, je trpělivý, zdvořilý a chválí děti a Beruškou, která ukazuje dětem špatné vlastnosti. V druhém pololetí rozšíří skupinu ještě želva, která učí děti pracovat s emocemi.
ZÁŘÍ – VÍTEJTE V ŘÍŠI HMYZU
1.(1.-2.9.) Přivítání v kouzelné říši hmyzu, seznámení s Ferdou mravencem
Seznamování se s novým prostředím a kamarády (seznamovací hry, první tvoření)
2. (5.-9.9.) Je nám spolu dobře
Seznamování se s pravidly soužití – režim ve třídě, (seznámení s medvědem Míšou – vytváření společných pravidel, pravidlo pěti, samostatnost, hygiena a sebeobsluha)
Rozhovor se stromem
3. (12.-16.9.) Dozvuky léta
Podzimní sklizně, kořenová zelenina, brambory, obilí..
4. (19.-23.9.) Den české státnosti, státní symboly
osoba sv. Václava, legenda, patron České země,
5. (26.9.-30.9.) Úvod do projektu Ekoškolka
Co je ekologie, co nás čeká
Houby – rozeznávání na jedlé a nejedlé
Ekologie:
co to slovo znamená? Je pro nás důležitá? Co mohu pro své okolí udělat, abych se tu cítil lépe…
ŘÍJEN
1. (3.-7.10.)
Vůně a barvy podzimu – charakteristické znaky, počasí, ovoce, zelenina ,sběr kaštanů, žaludů, šípků – plody lesa (houby, šípky, trnky a jich využití); pozorování přírody, sběr a následné sušení listí (frotáž)
Zvířátka z větviček – slavíme mezinárodní den zvířat
2. (10.-14.10.) Loučíme se s ptáky..Kteří obyvatelé stromů nám tu zůstanou i přes zimu?
Foukej, foukej, větříčku – všechno lítá, co peří má. Odlet ptáků do teplých krajin. Vinobraní.
Větrní draci
3. (17.-21.10) Podzimní barvy v říši stromů
Padá listí . Barvy podzimu, Sbíráme a lisujeme listí, práce s přírodninami.
Zdravotní kontrola stromů – 20.10. Den stromů
4. (24.-28.10.) Náš domov, náš národní strom
DEN ČESKÉ STÁTNOSTI – Naše město, naše vlast – tady jsme doma (hymna, vlajka, symboly) , výprava za pamětními lipami v obci
Ekologie:
Problémy Evropy – seznámení s lesem a jeho problémy (listnaté a jehličnaté lesy, Kůrovec, monokultury, domov spousta živočichů a rostlin – jedinečné klima..)
LISTOPAD
1. ( 31.10.-4.11.)
Roční období – charakteristika jednotlivých ročních období (léto/podzim), změny v přírodě, oblečení; příprava přírody na zimu. Dušičky
2. (7.-11.11.) Sv. Martin
Sv. Martin přijíždí k nám (oslava sv. Martina) – v čem je symbolika sv. Martina, lampionový průvod, písničky pro Martina
Ukládáme zvířátka k zimnímu spánku
3. (14.-19.11.) Posvícení
Posvícení
Venkovní herna
4. (21.-25.11.)
Příprava na jarmark a rozsvícení stromu
Ekologie:
jedinečné živočišné i rostlinné druhy, dopad velkých požárů ?? Předělat – ekologie dělená podle kontinentů z tvp loňského roku
PROSINEC
1. ( 28.11.-2.12.) Advent
První adventní týden a zvyky s ním spojené (Mikuláš, sv. Barbora…, výzdoba třídy, ozdoby na stromek, adventní věnec, perníčky)
2. (5.-9.12.)
Druhý adventní týden a zvyky s ním spojené (sv. Lucie, sv. Ambrož), nácvik besídky
Den tajných dárků pro zvířátka v lese
3. (12.-16.12.)
Třetí adventní týden a zvyky s ním spojené, nácvik besídky
Dárky z přírody – prosincové obdarovávání
4. (19.-23.12.)
Těšíme se na Ježíška
LEDEN
Projekt „Olympijská vesnice“ (zdraví, zdravý životní styl, zimní sporty)
1. (2.-6.1.)
Šťastný nový rok + Tři králové
Mapování ptačího nebezpečí – lednové sčítání ptáků na krmítku
2. (9.-13.1.)
Zimní sporty, První pomoc
3. (16.-20.1.)
Zdraví a správný životní styl (jídlo, sport, spánek, péče o tělo)
Sněžná vesnice
4. (23.-27.1.) Hygiena
zuby a ruce
Psychohygiena: Zpracování emocí, zvládání různých situací, radosti a strasti dětí školkového věku
Bílé (stromové) sochy
Ekologie – plýtvání jídlem
ÚNOR
1. (30.1.-3.2.)
Dělání, dělání (druhy povolání) – co dělá moje maminka, tatínek
Ledové pokusy – když bude mrznout
2. (6.-10.2.) Jak utíká čas hmyzu?
Čas, časová pásma, orientace v čase (včera, dnes, zítra…)
Kolik je hodin? – časové pojmy a měření času (rok, den, minuta, vteřina– využití budíku, seznámíme se s různými druhy hodin)
3. (13.-17.2(.) Zima v království hmyzu
Les v zimě, stopování zvířátek
4. (20.-24.2.) Zahrajeme si o Masopustu..
Hej, hej, je tu masek rej (masopust) – zvyky, výroba masek, písně a říkadla, hudební nástroje
Ledové vitráže
Ekologie:
Problematika globálního oteplování. Jak se týká nás…
BŘEZEN
1. (27.2.-3.3.) Zvířátka a mláďátka
Jaro aneb na tom našem dvoře – charakteristické znaky, kteří ptáčci přilétají..
Světový den divoké přírody – hledání divočiny
2. (6.-10.3.) Co to klíčí pod zemí?
Petrklíč, petrklíč, zima už je pryč – jarní příroda, první květy
Sejeme semínka
3. (13.-17.3.) Jaro je tady
Loučíme se s zimou Morana, vítáme Vesnu
4. (20.-24.3.) Ekologie – odpady
Tříděný odpad, úklid obce
Světový den lesů – lesní bunkry
5. (27 .-3 1.3.) Týden knihy
Týden knihy – knihy jako kamarád. Kniha v různých kulturách, jak vzniká knížka. Není jenom jedno písmo..
Ekologie:
Přelidnění, koncentrace lidí na jednom místě.., třídění odpadu
DUBEN
1. (3.4..-7.4.) Ekologie
Nejsme na planetě sami, chováme se zodpovědně
2. (10.4.-14.4.) Nový život na jaře, Velikonoce
Domácí zvířata a jejich mláďata, život na statku
Hody, hody, doprovody – svátky jara-Velikonoce
Úkryty pro žabí sousedy – Měsíc školních zahrad
4. (17.-21.4.) Doprava
Doprava. Čím jezdíme do školky? – chování v dopravě, dopravní prostředky – kde co jezdí, létá, pluje; dopravní předpisy, znaky, jak dodržujeme bezpečnost (nejen na ulici – hry, sport, cizí osoby…)
Mezinárodní den Země – uklízíme obec
5. (24.-28.4.) Čáry máry…
Čarodějný rej – Filipojakubská noc, stavění májky
Ekologie: Problematika chudoby a nevzdělanosti
KVĚTEN
1. (1.-5.5.) Projekt Malý stavitel
Tady bydlím – poznat důležité budovy (vím, co se kde nachází pošta, lékárna, hasiči, radnice – znát jejich důležitost); vyznám se v mapě (nakreslím blízké okolí školky – starší děti)
2. (8.-12.5.) Rodina
Naše rodina – kdo je moje rodina,
Den matek – jaká je moje maminka, dárek pro maminku
3. (15.-19.5) Ekologie, enviroment. výchova
Přiletěla včelka a broučci – hmyzí rodina, rozvoj schopnosti vážit si života ve všech jeho formách, užitečnost malých stvoření pro člověka, přírodu, Zemi.
Život v trávě – Mezinárodní den fascinace rostlinami
4. (22.-26.5.) Ekologie – Koloběh vody, voda v lesní říši
Poznávání ekosystémů (les louka, rybník…)
ČERVEN
1. (29.5-2.6.)
Naše vlast a nejbližší sousedé
Den dětí
Otvírání studánek – pítka do zahrady
2. (5.6. – 9.6.) Hledáme hmyzí říše po celém Světě -Afrika
3. (12.6.-16.6.) Hledáme hmyzí říše po celém Světě – Asie
5. (26.6.-30.6.) Hledáme hmyzí říše po celém Světě – Austrálie
3., 4., 7., 10. – 14.7. Prázdninový provoz
ŠKOLNÍ ROK 2023/2024