ŠKOLNÍ ROK 2022/2023
V LETOŠNÍM ŠKOLNÍM ROCE NÁS ČEKÁ VELKÉ DOBRODRUŽSTVÍ S FERDOU MRAVENCEM A JEHO PŘÁTELI. PODÍVÁME SE POD POKLIČKU ŽIVOTA RŮZNÉHO HMYZU U NÁS I VE SVĚTĚ.
Kontinuálně zařazujeme, v rámci výprav a environmentální výchovy ve třídě, program “Učíme se venku podle ročních období”.
Průvodcem to tento rok se nám stane Ferda mravenec a Beruška (celoroční četba příběhy Ferdy a jeho přátel)
Letošní rok také pokračujeme v programu – “Ekoškolka”. Jednotlivé tematické bloky budou zařazovány pravidelně do programu tak, aby s ním co nejvíce korespondovaly.
Zařazujeme prvky z programu “Dobrý začátek”. Jedná se o pravidelné setkávání s průvodci – méďou Míšou, který bude dětem pomáhat pochopit třídní pravidla, řešit konflikty, zpracovávat emoce, dále Ferdou, který ukazuje dobré chování, je trpělivý, zdvořilý a chválí děti a Beruškou, která ukazuje dětem špatné vlastnosti. V druhém pololetí rozšíří skupinu ještě želva, která učí děti pracovat s emocemi.
ZÁŘÍ – VÍTEJTE V ŘÍŠI HMYZU
1.(1.-2.9.) Přivítání v kouzelné říši hmyzu, seznámení s Ferdou mravencem
Seznamování se s novým prostředím a kamarády (seznamovací hry, první tvoření)
2. (5.-9.9.) Je nám spolu dobře
Seznamování se s pravidly soužití – režim ve třídě, (seznámení s medvědem Míšou – vytváření společných pravidel, pravidlo pěti, samostatnost, hygiena a sebeobsluha)
Rozhovor se stromem
3. (12.-16.9.) Dozvuky léta
Podzimní sklizně, kořenová zelenina, brambory, obilí..
4. (19.-23.9.) Den české státnosti, státní symboly
osoba sv. Václava, legenda, patron České země,
5. (26.9.-30.9.) Úvod do projektu Ekoškolka
Co je ekologie, co nás čeká
Houby – rozeznávání na jedlé a nejedlé
Ekologie:
co to slovo znamená? Je pro nás důležitá? Co mohu pro své okolí udělat, abych se tu cítil lépe…
ŘÍJEN
1. (3.-7.10.)
Vůně a barvy podzimu – charakteristické znaky, počasí, ovoce, zelenina ,sběr kaštanů, žaludů, šípků – plody lesa (houby, šípky, trnky a jich využití); pozorování přírody, sběr a následné sušení listí (frotáž)
Zvířátka z větviček – slavíme mezinárodní den zvířat
2. (10.-14.10.) Loučíme se s ptáky..Kteří obyvatelé stromů nám tu zůstanou i přes zimu?
Foukej, foukej, větříčku – všechno lítá, co peří má. Odlet ptáků do teplých krajin. Vinobraní.
Větrní draci
3. (17.-21.10) Podzimní barvy v říši stromů
Padá listí . Barvy podzimu, Sbíráme a lisujeme listí, práce s přírodninami.
Zdravotní kontrola stromů – 20.10. Den stromů
4. (24.-28.10.) Náš domov, náš národní strom
DEN ČESKÉ STÁTNOSTI – Naše město, naše vlast – tady jsme doma (hymna, vlajka, symboly) , výprava za pamětními lipami v obci
Ekologie:
Problémy Evropy – seznámení s lesem a jeho problémy (listnaté a jehličnaté lesy, Kůrovec, monokultury, domov spousta živočichů a rostlin – jedinečné klima..)
LISTOPAD
1. ( 31.10.-4.11.)
Roční období – charakteristika jednotlivých ročních období (léto/podzim), změny v přírodě, oblečení; příprava přírody na zimu. Dušičky
2. (7.-11.11.) Sv. Martin
Sv. Martin přijíždí k nám (oslava sv. Martina) – v čem je symbolika sv. Martina, lampionový průvod, písničky pro Martina
Ukládáme zvířátka k zimnímu spánku
3. (14.-19.11.) Posvícení
Posvícení
Venkovní herna
4. (21.-25.11.)
Příprava na jarmark a rozsvícení stromu
Ekologie:
jedinečné živočišné i rostlinné druhy, dopad velkých požárů ?? Předělat – ekologie dělená podle kontinentů z tvp loňského roku
PROSINEC
1. ( 28.11.-2.12.) Advent
První adventní týden a zvyky s ním spojené (Mikuláš, sv. Barbora…, výzdoba třídy, ozdoby na stromek, adventní věnec, perníčky)
2. (5.-9.12.)
Druhý adventní týden a zvyky s ním spojené (sv. Lucie, sv. Ambrož), nácvik besídky
Den tajných dárků pro zvířátka v lese
3. (12.-16.12.)
Třetí adventní týden a zvyky s ním spojené, nácvik besídky
Dárky z přírody – prosincové obdarovávání
4. (19.-23.12.)
Těšíme se na Ježíška
LEDEN
Projekt „Olympijská vesnice“ (zdraví, zdravý životní styl, zimní sporty)
1. (2.-6.1.)
Šťastný nový rok + Tři králové
Mapování ptačího nebezpečí – lednové sčítání ptáků na krmítku
2. (9.-13.1.)
Zimní sporty, První pomoc
3. (16.-20.1.)
Zdraví a správný životní styl (jídlo, sport, spánek, péče o tělo)
Sněžná vesnice
4. (23.-27.1.) Hygiena
zuby a ruce
Psychohygiena: Zpracování emocí, zvládání různých situací, radosti a strasti dětí školkového věku
Bílé (stromové) sochy
Ekologie – plýtvání jídlem
ÚNOR
1. (30.1.-3.2.)
Dělání, dělání (druhy povolání) – co dělá moje maminka, tatínek
Ledové pokusy – když bude mrznout
2. (6.-10.2.) Jak utíká čas hmyzu?
Čas, časová pásma, orientace v čase (včera, dnes, zítra…)
Kolik je hodin? – časové pojmy a měření času (rok, den, minuta, vteřina– využití budíku, seznámíme se s různými druhy hodin)
3. (13.-17.2(.) Zima v království hmyzu
Les v zimě, stopování zvířátek
4. (20.-24.2.) Zahrajeme si o Masopustu..
Hej, hej, je tu masek rej (masopust) – zvyky, výroba masek, písně a říkadla, hudební nástroje
Ledové vitráže
Ekologie:
Problematika globálního oteplování. Jak se týká nás…
BŘEZEN
1. (27.2.-3.3.) Zvířátka a mláďátka
Jaro aneb na tom našem dvoře – charakteristické znaky, kteří ptáčci přilétají..
Světový den divoké přírody – hledání divočiny
2. (6.-10.3.) Co to klíčí pod zemí?
Petrklíč, petrklíč, zima už je pryč – jarní příroda, první květy
Sejeme semínka
3. (13.-17.3.) Jaro je tady
Loučíme se s zimou Morana, vítáme Vesnu
4. (20.-24.3.) Ekologie – odpady
Tříděný odpad, úklid obce
Světový den lesů – lesní bunkry
5. (27 .-3 1.3.) Týden knihy
Týden knihy – knihy jako kamarád. Kniha v různých kulturách, jak vzniká knížka. Není jenom jedno písmo..
Ekologie:
Přelidnění, koncentrace lidí na jednom místě.., třídění odpadu
DUBEN
1. (3.4..-7.4.) Ekologie
Nejsme na planetě sami, chováme se zodpovědně
2. (10.4.-14.4.) Nový život na jaře, Velikonoce
Domácí zvířata a jejich mláďata, život na statku
Hody, hody, doprovody – svátky jara-Velikonoce
Úkryty pro žabí sousedy – Měsíc školních zahrad
4. (17.-21.4.) Doprava
Doprava. Čím jezdíme do školky? – chování v dopravě, dopravní prostředky – kde co jezdí, létá, pluje; dopravní předpisy, znaky, jak dodržujeme bezpečnost (nejen na ulici – hry, sport, cizí osoby…)
Mezinárodní den Země – uklízíme obec
5. (24.-28.4.) Čáry máry…
Čarodějný rej – Filipojakubská noc, stavění májky
Ekologie: Problematika chudoby a nevzdělanosti
KVĚTEN
1. (1.-5.5.) Projekt Malý stavitel
Tady bydlím – poznat důležité budovy (vím, co se kde nachází pošta, lékárna, hasiči, radnice – znát jejich důležitost); vyznám se v mapě (nakreslím blízké okolí školky – starší děti)
2. (8.-12.5.) Rodina
Naše rodina – kdo je moje rodina,
Den matek – jaká je moje maminka, dárek pro maminku
3. (15.-19.5) Ekologie, enviroment. výchova
Přiletěla včelka a broučci – hmyzí rodina, rozvoj schopnosti vážit si života ve všech jeho formách, užitečnost malých stvoření pro člověka, přírodu, Zemi.
Život v trávě – Mezinárodní den fascinace rostlinami
4. (22.-26.5.) Ekologie – Koloběh vody, voda v lesní říši
Poznávání ekosystémů (les louka, rybník…)
ČERVEN
1. (29.5-2.6.)
Naše vlast a nejbližší sousedé
Den dětí
Otvírání studánek – pítka do zahrady
2. (5.6. – 9.6.) Hledáme hmyzí říše po celém Světě -Afrika
3. (12.6.-16.6.) Hledáme hmyzí říše po celém Světě – Asie
5. (26.6.-30.6.) Hledáme hmyzí říše po celém Světě – Austrálie
3., 4., 7., 10. – 14.7. Prázdninový provoz