Školní rok 2024/2025
DOUBRAVKA A ŽELVÁK RAFÍK PROŽÍVAJÍ TRADIČNÍ ROK NA VSI
Doubravka se setkává se svým novým kamarádem Rafíkem, který neví nic o tom, jak se žilo dříve na české vesnici. Doubravka se stává jeho průvodcem v tomto školním roce. Představuje mu hospodářství, jednotlivé zemědělské činnosti, tradiční plodiny a zvířata i práce spojené se zajištěním života na statku. Seznamuje ho s lidovými zvyky, pranostikami a tradicemi tak, jak probíhají v průběhu kalendářního roku. Rafík jí na oplátku vypráví příběhy starých bajek, ve kterých společně objevují mnohá moudra.
Cílem TVP je dětem představit, za pomoci jim blízkých postaviček, tradiční hospodářský rok na vsi. V rámci středečního pravidelného čtení vždy zavítáme do světa bajek.
Kontinuálně zařazujeme, v rámci výprav a environmentální výchovy ve třídě, program “UČÍME SE VENKU PODLE ROČNÍCH OBDOBÍ”
„DNY, KTERÉ TÁHNOU VEN“ – nápady na výpravy a CA, kopírující témata školního roku dle ročních období
Zařazujeme prvky z programu “DOBRÝ ZAČÁTEK”.
Celoroční práce s KARTAMI CTNOSTÍ, které jsou součástí PROGRAMU VÝCHOVA KE CTNOSTEM.
Dále pracujeme aktivně se třídou tak, abychom směřovali k WELLBEINGU pro jednotlivce i celou skupinu.
RANNÍ KRUH:
Úvod do tématu – v září seznamuje děti i rodiče s celoročním průřezovým tématem. Dále pak v pondělí a v úterý zavádíme aktuální týdenní téma, které rozvíjíme a diskutujeme o něm (myšlenkové mapy, zážitkové hry a sociohry, interaktivní výuka…). v pátek krátké shrnutí a reflexe k daným tématům.
Pondělní kruh – zážitky z víkendu, o kterých mají děti možnost mluvit a sdílet s kamarády (kultivujeme mluvní projev, rozvíjíme slovní zásobu a expresivní složku řeči…)
Páteční ukázky – děti mají možnost donést ukázku z domova, o kterou se chtějí s námi podělit (nenosí kartičky pokémonů ani fotbalistů, ukázky střídají, nenosí stejnou věc), ostatní mohou pokládat doplňující otázky
Celotýdenní ukázky k tématu – děti mohou do ranního kruhu nosit denně ukázku, která se vztahuje k probíranému tématu
ZÁŘÍ – začínáme na statku:
Poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření
·Rozvoj relativní citové samostatnosti
Seznamování s místem a prostředí v němž dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu
Vytváření základů pro práci s informacemi
1. týden (2.9-6.9.): Prohlížíme hospodářství
(Přivítání ve školce – statku, seznámení s prostředím, novými kamarády, seznamovací hry,
hygiena, sebeobsluha, samostatnost)
2. týden (9.9.-13.9.): Dobrý hospodář
vymýšlíme třídní pravidla, tak aby se nám při společném životě na vsi dařilo (pravidlo pěti – dramatizace), co musí umět správný hospodář
3. týden (16.9.-20.9.) Podzimní sklizeň
(sklízení obilí, žně, zpracování zrna, kořenová zelenina a brambory, zvyky s tím spojené)
4. týden (23.9.-27.9.) Den České státnosti
(státní svátek, osoba sv. Václava, osobnost sv. Michaela)
ŘÍJEN – na podzim má hospodář spoustu práce:
Rozvoj komunikativních dovedností
Seznámení se s knihami a jejich funkcemi·
Rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet a prožívat city
Vytváření prosociálních postojů
1. týden (30.9.-4.10.) Jablíčkobranní – úvod do podzimu
(Přivítáme podzim, sklízíme podzimní ovoce z ovocných stromů,učíme se druhy, poznáváme všemi smysly)
2. 2. týden (7.10.-11.10.) Vinobraní
(zpracování hroznů, vinice, slavnost s královským požehnáním)
3. týden (14.10.-18.10.) Dočesná a konopická
(sklizeň a zpracování chmele konopí a lnu – využití produktů, tkaní), film Krtek a kalhotky
4. týden (28.10.-1.11.) Den České státnosti
(naše vlast, tady jsme doma, státní symboly, výprava za pamětními lipami)
LISTOPAD – příprava hospodářství na zimu:
Rozvoj řečových schopností
Rozvoj paměti a pozornosti·
Poznávání sebe sama·
Rozvoj schopnosti sebeovládání
Vytváření prosociálních postojů (rozvoj sociální citlivosti, tolerance) respektu, přizpůsobivosti)
1. týden (4.11.-8.11.) Dušičky
(význam svátku, alternativy z různých zemí)
2. týden (11.11.-15.11.) Sv. Martin
(legenda o světci, přináší zimu, příroda se mění..všímáme si těchto změn ukládáme zvířátka k zimnímu spánku, co dělají ta co nespí.)
3. týden (18.11.-22.11.) Posvícení
Tradiční pokrmy, zvyky a obyčeje s ním spojené, (Příprava na jarmark a rozsvícení stromu)
4. týden (25.11.-29.11.) Příprava na jarmark a rozsvícení stromu
PROSINEC – Vánoce na vsi:
Rozvoj produktivních jazykových dovedností (výslovnost, vytváření pojmů, mluvní projev, vyjadřování·
Seznamování se se světem kultury, umění a tradic
Vytváření si povědomí o existenci ostatních kultur a jejich tradic
1.týden (2.12. 6.12.) 1. Adventní týden
(význam adventu, sv. Mikuláš, sv. Barbora)
2. týden (9.12.-13.12.) 2. Adventní týden
(sv. Lucie, krmení pro zvířátka v lese, krmelec)
3. týden (16.12.-20.12.) 3. Adventní týden
(zimní slunovrat, tradiční vánoční zvyky a obyčeje)
LEDEN – zdraví a naše tělo
Ochrana osobního soukromí, bezpečí ve vztazích s druhými dětmi, dospělými
Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálníc· Seznamování se se světem kultury, umění a tradic
1. týden (2.1.-3.1.) vítáme Nový rok
2. týden (6.1.-10.1.) Tři králové
(legenda o třech králích, tvoření, průvod)
3. týden (13.-17.) týden s Emušákem
(úvod do tématu Emoce – emušáci nás provází a popisují naše emoce)
4. týden (20.1.-24.1.) Moje tělo
(soustavy, základní životní funkce, anatomie lidského těla
5. týden (27.1.-31.1.) Zdraví a správné životní návyky
(Prevence nemocí, zdravý životní styl, strava, hygienické návyky, sport)
ÚNOR – zima
Posilování přirozených poznávacích citů (radosti z objevování…)
Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
Seznamování se se světem kultury, umění a tradic
1. týden (3.2.-7.2.) Zimní sporty – malá Olympiáda
(zimní sporty)
2.týden (10.2.-14.2.) Zima na vsi a v lese
(les v zimě, stopování zvířátek, jak si děti dříve hrály..)
3. týden (17.2.-21.2.) Povolání a řemesla
(povolání dříve a dnes, jaká povolání mají rodiče, čím chci být já..)
4. týden (24.2.-28.2.) Masopust
(jak se slavilo a proč, zvyky s ním spojené, tradiční masky a jejich význam)
BŘEZEN – jaro na statku, příroda se probouzí, hospodář má spoustu práce
Rozvoj jazykových receptivních dovedností (vnímání, naslouchání, porozumění)·
Přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně logickému (pojmovému)·
Pochopení, že člověk může přírodu chránit, ale také ničit
Rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
1. týden (3.3.-7.3.) Co to klíčí pod zemí
(příroda se probouzí, pozorujeme změny po zimě, co se chystá na statku…)
2. týden (10.3.-14.3.) Mláďata
(životní cyklus, názvy zvířat v maskulinní i femin. podobě)
3. týden (17.3.-21.3.) Hospodářství ožívá
(ryjeme, klíčíme, sázíme, co se děje se semínkem v zemi,..péče o půdu a setbu)
4. týden (24.3.-28.3.) Loučíme se se zimou – MORANA
DUBEN
Osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka
Přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně logickému (pojmovému)·
Seznamování se s pravidly chování ve vztahu k druhému
1. týden (30.3.-4.4.) Návrat ptáků z teplých krajin
2. týden (7.4.-11.4.) Týden knihy
(kniha jako kamarád, má oblíbená kniha, jak vzniká knížka.., poznáváme písmenka)
3. týden (14.4.-18.4.) Velikonoce
(tradiční jarní svátky, zvyky a obyčeje s nimi spojené, jak slavíme dnes, jak se slavilo dříve)
4.týden (21.4.-25.4.) Doprava
(čím jezdíme do školky, chování v dopravních prostředcích, značky, jízda zručnosti)
5. týden (28.4.- 2.5.) Filipojakubská noc, stavění májek, ohně
KVĚTEN – příprava na den rodin (bajky)
Posilování přirozených poznávacích citů (radost z objevování, zvídavost, zájem)
Rozvoj kooperativních dovedností
Vnímat a přijímat základní hodnoty ve společenství ostatních lidí uznávané (rodina, třída…)·
Osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí (zahrada)
1.týden (5.5.-9.5.) Máj je lásky čas, rodina, – svátek matek
(kdo je to maminka, rodina, její členové, vyrábíme pro maminky..)
2.týden (12.5.-16.5) Život v trávě
(hledáme hmyz ve všech jeho podobách, jednotlivé vývojové fáze)
3.týden (19.5.-23.5.) Den rodin, výroba kalendářů a dárků
4.týden (26.-30.5.) Doprava
(já jako účastník silničního provozu, dopravní prostředky, značky a pravidla, zásady bezpečného chování na komunikaci)
ČERVEN
Vyslovovat správně všechny hlásky
Vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady
Formulovat otázky, odpovídat, slovně reagovat·
Podílet se na organizaci hry a činností
Uvědomovat si svoje možnosti a limity
Zachytit a vyjádřit své prožitky·
Uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému, přiznávat stejná práva druhým a respektovat je
Chápat, že všichni lidé (děti) mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný
1. týden (2.6.-6.6.) CESTUJEME STROJEM ČASU – vracíme se do středověké vesnice
2. týden (9.6.-13.6.) CESTUJEME STROJEM ČASU – cesta do pravěku
(jak se žilo lidem v pravěku, lovci mamutů)
3. týden )16.6.-20.6.) CESTUJEME STROJEM ČASU – mezi dinosaury
4. týden (23.6.-27.6) AHOJ PRÁZDNINY