Filozofický základ programu Začít spolu a jeho cíle
Bez ohledu na to, kde žijí, budou muset dnešní děti čelit po celý svůj život změnám: sociálním a politickým, změnám prostředí, změnám ve vědě a technice, změnám v průmyslu vedoucím ke změnám na trhu práce, atd.
Program Začít spolu uznává, oceňuje a podněcuje vývoj těch charakteristických rysů osobnosti, které budou v rychle se měnící době obzvlášť potřebné. Intenzivně rozvíjí tři klíčové životní dovednosti dnešní doby:
- komunikaci
- spolupráci
- řešení problémů
Připravuje děti na to, aby se v budoucnu aktivně zajímaly o učení, uměly se samy a efektivně učit, učení je bavilo a nebylo pro ně spojeno s nadměrným stresem. Mezi další cíle, které pomáhají rozvíjet tyto schopnosti patří:
- přijímat změny a aktivně se s nimi vyrovnávat
- kriticky myslet a umět si vybírat, nést za svou volbu odpovědnost
- rozpoznávat problémy a řešit je
- být tvůrčí, mít představivost
- sdílet zájem a odpovědnost vůči společenství
- podporovat tělesný rozvoj a zdraví dítěte, jeho osobní spokojenost a pohodu.
Základní principy:
- respektování osobnosti dítěte
- partnerství rodiny a školy
- důraz na podnětné prostředí (kooperace, centra aktivit, projekty, integrovaná tematická výuka)
- práce se sebehodnocením (tvorba portfolia)
- posiluje aktivní a samostatné učení (samostatné rozhodování a přijímání odpovědnosti za ně)
Jak vypadá den s CENTRY AKTIVIT?
S dětmi se sejdeme v ranním kruhu, kde si přiblížíme denní téma. To může vypadat velmi různě. Někdy si zazpíváme písničku, zacvičíme si, řekneme si básničku, zahrajeme si hru nebo si povídáme nad obrázky, ukázkami…
Po krátké pauzičce na vyřešení našich potřeb si povíme a ukážeme, jaká centra aktivit dnes budou otevřena a co v nich můžeme dělat.
Po skončení center se opět sejdeme v reflexním kruhu, kde si povídáme, co se nám dnes podařilo, co nás bavilo, jaké překážky jsme zvládli překonat…
Pak si jdeme pohrát na zahradu.
Jaká centra aktivit v naší školce děti mohou navštěvovat?
- ateliér
- manipulační činnosti
- stolní hry
- digitalizaci
- dílnu
- dramatiku
- matematické představy
- domácnost
- pokusy a objevy
- vodu a písek
- pohybový koutek
- hudební koutek
- knihy a písmena
- kostky
Činnosti jsou vždy plánované jen do některých center (většinou pěti až sedmi). Některá centra se tedy v daný den otevřou, některá ne.
Centra si vybírají děti dle vlastního zájmu. Pokud činnost v centru ukončí a je čas, vyberou si další centrum. Centra jsou koncipovaná tak , aby podporovala různorodá nadání dětí (logicko matematické, jazykové, umělecké, praktické činnosti…) a děti měly možnost rozvíjet svoje schopnosti a dovednosti. Zároveň mají možnost výběru. Začnou u bližších nebo oblíbených činností a postupně si pestrost aktivit rozšiřují. Předškoláci již bez problémů absolvují všechna centra.
Co které centrum nabízí?

Ateliér
Výtvarné činnosti poskytují dětem radost, prožitek a uspokojení. Podporují u dětí především tvořivost, představivost, činorodost, zvědavost a rozvoj fantazie.
Děti zde mohou malovat na dané téma štětcem, houbičkou, starým zubním kartáčkem, prsty, experimentovat s barvami (míchat, tisknout, zapouštět)...
Dále zde mohou kreslit pastelkami, tužkou, křídami, fixou, rudkou, uhlem, špejlí máčenou v tuši, zmizíkem do inkoustového podkladu...
vytvářet koláže z papíru, textilu a jiných materiálů
Veškeré výtvarné potřeby, pomůcky a zástěry mají na přístupných místech, aby se mohly obsloužit samy.

Manipulační činnosti
Toto centrum je zaměřené především na rozvoj jemné motoriky, fantazie, trpělivosti, vůle pro dokončení díla.
Děti zde mají k dispozici různá puzzle, skládačky, drobné hříbečky, mozaiky, zažehlovací korálky, navlékací korálky, magnetické tabulky
Často v tomto centru pracují s modelínou, stříhají, lepí..

Stolní hry
Při společenských hrách se děti učí barvám, počítání, dodržování pravidel, sebeovládání, rozvíjení dovednosti spolupracovat, mít radost ze hry, přijímat úspěch i neúspěch, který není závislý na výkonu, ale na náhodě a vyrovnávat se s ním.
Děti mají k dispozici širokou nabídku klasických společenských her, dokupujeme novinky a vytváříme i vlastní hry.

Digitalizace
Toto centrum je poměrně novinkou. V roce 2022 jsme obdrželi státní dotaci na rozvoj digitální gramotnosti, díky které jsme vybavili centra Digitalizace ve všech třídách. Máme k dispozici různé roboty, pochozí i robotické sítě.
Děti v tomto centru rozvíjejí schopnost programovat stroje, konkrétně roboty. Tyto dovednosti si osvojují nejprve na pochozí síti, kde se učí orientovat ve sloupci (výtahu) a řadě (patře). Trénují základní programátorské povely - krok, otoč doprava, otoč doleva). Poté začínají programovat roboty s určitým zadáním. Zároveň tím trénují orientaci v prostoru i ploše.

Dílna
V tomto pracovně-technicky zaměřeném centru mají děti možnost pracovat s různým materiálem a nástroji, které obyčejně vidí v dílnách svých rodičů.
Je zde ponk a dílenské vybavení jako vrtáky, šroubováky, kladiva, pily, svěráky, kleště, odřezky, dřeva, smirkové papíry, ochranné brýle, pracovní rukavice...
Děti mohou zatloukat hřebíky, šroubovat, řezat, brousit, vyrábět různé prostorové stavby, předměty, hračky...

Dramatika
V centru dramatika probíhají především napodobivé a náměrové hra. Děti si hrají a napodobují dospělé, učí se různým sociálním rolím. Rozvíjejí své schopnosti zvládat různé situace a chápat je.
Jsou zde k dispozici různé převleky, oděvy, vybavení jako v kuchyni, úklidový set, sedačka, stůl a židle. Součástí je také blok s obchodem a divadlem. Děti si mohou zkoušet různá povolání. Nechybí zde kadeřnický salón, starý počítač, kalkulačka, pokladna, váhy. Napodobivá a námětová hra je důležitá pro rozvoj všech oblastí dítěte.

Matematické představy
Toto centrum je vybavené tak, aby dětem pomáhalo rozvíjet matematicko-logické myšlení.
Je vybavené matematickými kostkami dle metodiky Prof. Hejného, různými druhy sudoku, matematicko-logickými hrami, geometrickými tvary...

Domácnost
V tomto centru si děti mohou vyzkoušet skutečné přípravy jídel, pečení, vaření. Je vybaveno prkýnky a noži na krájení, struhadly na strouhání, vykrajovátky na pečení cukroví a sušenek. Děti zároveň své výrobky mohou ochutnávat.

Pokusy, objevy
Centrum slouží k různým pozorováním, k pokusům biologickým, chemickým, k pěstování rostlin a k objevování. Koutek je vybaven různými přírodninami, materiály, dalekohledy, krasohledy, lupami, pipetami a k dispozici máme také digitální mikroskop.

Voda a písek
Hry s těmito materiály jsou pro děti vždy velkým zážitkem a dobrodružstvím. Podporují smyslový a tělesný rozvoj, koordinaci svalů celého těla, rozvoj jemné motoriky. Hra zde podporuje chápání přírodních zákonů - co plave, co se potopí. Hodně aktivit zde souvisí s centrem pokusy, objevy. Dají se propojovat.
Dají se zde pořádat vodní hrátky, přelévání, hry s plovoucími hračkami a přírodninami. V písku se dá stavět, přesívat, psát nebo kreslit do něj prstem, doplňovat stavby přírodninami, látkami...

Pohybový koutek
Pohybový koutek slouží pro relaxaci pohybem, trénování koordinace a celkové pohybové zdatnosti dětí. Je vybaven švihadly, lany, balančními prvky, masážními prvky pro chodidla, míčky...

Hudební koutek
Hudba je pro děti univerzálním prostředkem komunikace, zábavy, poučení i uklidnění. Je jedním z nejbohatších zdrojů pro učení dětí předškolního věku. Děti hudbu spontánně vytvářejí. Hudební zážitky pěstují představivost a podněcují improvizaci. Hudba také podporuje jazykový vývoj, uvolňuje napětí, rozvíjí schopnost zapamatovávání, motoriku, koordinaci pohybů, napomáhá rozvoji myšlení a abstrakci.
Toto centrum je vybavené rytmickými nástroji (také vyrobenými dětmi), harfičkou, drumem, metalofonem, sluchovým pexesem...
Děti zde mohou zpívat, rytmizovat, drnkat podle notiček, hádat písničky...

Knihy a písmena
Centrum knihy slouží k podchycení zájmu o literaturu, čtení a psaní. Pro školkové děti je dovednost číst a psát klíčem k dospělému světu a většinou se těší, až se tyto dovednosti v budoucnu naučí. Děti se manipulací s knihami učí vnímat psané znaky, které jsou propojené s obrázky. Tímto přirozeným způsobem děti chápou číslice a písmena v souvislostech s předměty nebo obrázky a získávají tak základy rozvoje gramotností.
V tomto centru mají děti vybavenou knihovnu, stolkem, sedačkou a sedacím vakem, grafomotorickou tabulí. Mohou si zde užívat hry s písmeny a čísly, mají k dispozici kartičky s písmeny z různých materiálů, příběhové kostky, mohou navlékat korálky s písmeny, skládat děje příběhů...

Kostky
Kostky patří mezi důležitá centra programu Začít spolu. Děti zde mají velký prostor pro sebevyjádření, rozvoj představivosti, fantazie, konstrukčních dovedností. Procvičují si zde jemnou i hrubou motoriku, zvyšují sebedůvěru, rozvíjí sociální a jazykové dovednosti, získávají cit pro geometrické obrazce, upevňují znalosti z různých oblastí (matematika, fyzika), rozvíjejí inteligenci.
Děti mají velký výběr stavebnic a kostek. Mezi velmi oblíbené patří lego (duplo i malé), kapla, seva, magformers a playmobil. D8le zde děti najdou různá auta, vláčkodráhy, pěnové puzzle, zvířata, panáčky...
Mohou přenášet a třídit kostky, vytvářet stavby k tématům, hrát na dopravu, poznávat tvary a velikosti, stavět překážkové dráhy, stavět podle plánu. Máme také z dotace zakoupené kostky na program "Malý stavitel", kterým jsme proškoleni z "Malé technické univerzity".