Organizace dne v Mateřské škole Doubravce
Vítání, volná hra 6:45 – 8:30
Děti přicházejí do školky, dělají s rodiči ranní úkol. Pak rodiče předávají dítě učitelce, loučí se s ním nebo ho mohou začlenit ve třídě do hry. Dětem, které si samy hru nevyberou, nabízí paní učitelka různé činnosti v centrech. Tato doba je také vhodná pro komunikaci rodičů s paní učitelkou. Pokud rodič potřebuje řešit závažnější problém (např. není vhodné, aby u řešení byly děti), domluví si s paní učitelkou osobní schůzku v době, kdy paní učitelka není u dětí.
Svačina 8:15 – 8:45
V tomto časovém rozmezí přicházejí děti na svačinu tak, jak mají zájem. Svačina je připravená ve třídě, děti se samy obsluhují a uklízí po sobě. V případě potřeby paní učitelka asistuje. Dbáme na to, aby si děti před svačinou myly ruce. Spolu se svačinou přiváží paní kuchařka také ovocné nebo zeleninové talířky, ze kterých si děti berou v průběhu celého dopoledne. Ve třídách je zajištěný pitný režim (voda, čaj slazený stévií, šťáva). Děti mají označené hrníčky a v průběhu celého dne si nalévají vybraný nápoj.
Ranní kruh 8:50 – 9:00
Cinkáním zvonečku jsou děti svolány do ranního kruhu, kde si každý den zopakují jaký je den, měsíc a roční období. Na nástěnce, u které děti sedí, jsou připravené obrázky, které se týkají tématu, jaké se bude v daný den probírat. Poté, co se děti přivítají s třídními skřítky a poví si zprávičky (ty nejsou nutně každý den), paní učitelka je namotivuje na téma dne a vysvětlí, co se bude dít v centrech aktivit (pokud se centra ten den otevírají). Děti si v rámci ranního kruhu zahrají pohybovou hru nebo se protáhnou či rozcvičí, případně si zazpívají.
Centra aktivit a jiné řízené činnosti 9:30 – 10:15 (30)
Činnosti v centrech aktivit trvají podle zájmu dětí a podle náročnosti tématu půl hodiny až hodinu. Děti mohou podle náročnosti práce a podle svého tempa vystřídat několik center nebo zůstat jen u jednoho. Samy si vybírají, ve kterých centrech chtějí pracovat. Kapacita jednotlivých center je však omezena počtem míst. Pokud je tedy dítětem vybrané centrum plné, jde pracovat jinam a do vybraného centra se vrátí, až kamarád, který tam je, dokončí práci a místo uvolní. Děti jsou vedené k tomu, aby si v centrech po sobě uklidily. Když je práce v centrech hotova, jdou se děti napít, vzít si ovoce či zeleninu a mohou se podívat na „výstavku“ prací svých kamarádů. Pak se s dětmi scházíme v reflexním kruhu, kde je prostor pro to, aby všichni řekli, co se jim dařilo, co je bavilo, co se naučili.
Jednou týdně probíhá místo center velký tělocvik v tělocvičně nebo v terénu – jak dovolí připravené činnosti a počasí.
Jednou se odchází na výpravu do okolí. V tento den je pobyt dětí venku delší než v ostatní dny.
Jednou za 14 dní každá třída využije tělocvičnu na hudební výchovu (má možnost využít klavír, kajony, případně jiné hudební nástroje.
Pobyt venku 10:15 (30) – 11:50
V tuto dobu jsou děti venku. Pobyt venku se snažíme realizovat za každého počasí, i za deště (děti by měly mít ve školce stále holiny a pláštěnku nebo nepromok). Respektujeme krácení nebo vynechání pobytu venku za mrazu většího než -10°C a za nepříznivých rozptylových podmínek.
Oběd 11:45 – 12:00
Děti obědvají u stolečků ve třídě. Snažíme se o samostatnost při stolování. Děti si samy připravují pití i příbory, nalévají polévku a nandávají přílohy na talíř. Maso a omáčku jim dává paní kuchařka. Do jídla je nenutíme, snažíme se, aby jídla ochutnávaly.
Děti, které odchází domů po obědě, vyzvedávejte ve 12:30 (v zelené třídě ve 12:15).
Odpočinek 12:30 – 14:30
Děti si přinesou lůžkoviny na připravené postýlky a samy nebo za asistence paní učitelky, si postýlku ustelou. Abychom jim odpočívání co nejvíce zpříjemnili, mohou si v rámci možností vybrat místo, kde chtějí ležet, přistrčit postýlku ke kamarádovi či postavit kolem postýlky „bunkr“ z molitanových kostek. Děti odpočívají při čtení pohádek příběhů, které jsou často vybírány tematický k dopolednímu programu. Předškoláci vstávají v 13:00 a věnují se ve třídě předškolní přípravě. Ostatní děti leží do 13:30. Ti, kteří do té doby neusnou, mohou vstát a jít si do třídy hrát nebo dělat řízenou klidovou individuální aktivitu.
Odpolední aktivity a svačina 14:30 – 16:30
Odpolední aktivity si děti volí podle vlastního zájmu (hrají si v centrech). V 14:30 přijíždí odpolední svačina, jejíž součástí jsou opět tácy se zeleninou nebo ovocem. Kolem 15 hodiny odcházíme s dětmi na zahradu, kde si děti hrají po zbytek odpoledne. Při nepříznivém počasí volná hra probíhá uvnitř ve třídě a v tělocvičně, kde děti mohou realizovat sportovní aktivity.